מיהם ידועים בציבור?


מיהם ידועים בציבור?

ידועים בציבור הינם בני זוג החיים יחד, ללא קשר נישואין, המנהלים משק בית משותף ומקיימים יחסי אישות. על מנת להוכיח כי אישה הינה "ידועה בציבור" יש להוכיח שבני הזוג, מקיימים חיי משפחה ואלו מנהלים משק בית משותף, כמו גם מחויבות הדדית בין בני הזוג.

המונח "ידועים בציבור" הוכר בפסיקה האזרחית, אך לא הוכר לפי דין התורה ועדיין לא הוסדר בחקיקה בישראל. במוסד "הידועים בציבור", בני הזוג יכולים לערוך הסכם, אשר יקבע את מחויבויותיהם האחד כלפי השני.
בפועל, מעמדם של הידועים בציבור הולך ומשתווה בשנים האחרונות לזה של זוגות נשואים, במידה רבה בשל הפסיקה, אך מעמדם עדיין אינו זהה לחלוטין לזה של זוגות נשואים.

מוסד זה של ידועים בציבור יכול להיווצר ממספר סיבות כגון: רצון, טעמים כלכליים, אי היכולת להינשא בארץ בשל אי התרה מן הרבנות , זוגות חד מיניים, נישואין בין כהן לגרושה, ממזרות, ניתן לשכלל את ההכרה כידועים בציבור בדרך של עריכת הסכם, הנקראת גם "שיטת חוזה", הוא הסכם זוגיות בין בני הזוג, המקנה להם זכויות וחובות הדדיות. ניתן להביא הסכם זה לאישור של בית המשפט לענייני משפחה להענקת תוקף של פסק דין.

ראוי לציין כי גם בהעדר הסכם, ניתן להוכיח כי בני זוג הינם ידועים בציבור, לרוב נותנים חשיבות למשך הזמן בהם ניהלו מערכת יחסים יחדיו, גרו, ניהלו משק בית משותף וכו'. לא תמיד חייבים להתקיים כל הפרמטרים הללו, ולא תמיד חייבים להתקיים יחסי אישות בין בני הזוג על מנת להוכיח שהם ידועים בציבור.


זכויות הידועים בציבור:


קיימים מספר מישורים לזכויותיהם של ידועים בציבור:

1. זכויות כלכליות - הזכויות של ידועים בציבור כמעט זהות היום לאלו של זוגות נשואים, למעט כמה מקרים:

  • אי-תשלום פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר עקב מעבר דירה לצורך מגורים עם ידוע בציבור.
  • נקודות זיכוי ממס הכנסה המתייחסות לבני זוג.

2. זכויות הקשורות להורות - הזכות לאמץ שונה לזוגות ידועים בציבור.
בכל הנוגע לילדים ביולוגיים, לא קיים הבדל בין ידועים בציבור ובין זוגות נשואים, ומעמדם של ילדים שנולדו לידועים בציבור זהה למעמדם של ילדים שנולדו להורים נשואים.

זכויות הקשורות בפרידת בני הזוג:

  • משמורת, מזונות והסדרי ראיה אצל זוגות ידועים בציבור, תתקיים באופן זהה לחלוטין לזוגות נשואים.
  • לא קחחמת חובה לבעל לשלם מזונות אשה אצל ידועים בציבור
  • חלוקת רכוש משותף תתבצע ע"פ חזקת השיתוף בין בני זוג בהנחה שהם הוכיחו שיתוף בנכסים ושימוש משותף בהם.
  • לגבי נכסים נוספים, יש להוכיח כי הייתה כוונת שיתוף לגביהם.
  • ידועים בציבור רשאים לרשת זה את זו בהנחה שאין צוואה שאומרת אחרת

 

קשיים בקבלת המעמד כ ידועים בציבור

למרות ההכרה בפסיקה שתופסת תאוצה לטובת ההכרה בזכויותיהם של ידועים בציבור, עדיין קיימים קשיים שזוגות הרוצים בהכרה נאלצים להתמודד מולם:

  • זכויותיהם של בני זוג הידועים בציבור אינן זהות לחלוטין לזכויותיהם של זוגות נשואים.
  • ההכרה בזכויות ידועים בציבור נעשית באופן נקודתי, לפי חוק ספציפי וכלפי רשויות שונות. לכן, השגת כלל הזכויות של ידועים בציבור עשויה להיות כרוכה בהתדיינות עם גופים רבים.
  • מאחר ואין הגדרה חוקית לידועים בציבור, הגדרתם קשורה בקיום נסיבות עובדתיות הקשורות להתנהלות היחסים בין בני הזוג. לכן, זוגות המבקשים ליהנות מזכויות של ידועים בציבור צריכים להוכיח באופן יחודי להם, כי אורח חייהם עונה לדרישות, ובתוך כך לחשוף פרטים אינטימיים על חייהם.


על כן, מאחר ומדובר בזכויות רבות ולא מבוטלות אשר מגיעות לידועים בציבור, מומלץ לפנות לעו"ד מומחה בתחום אשר יידע להתנהל מול המוסדות והרשויות השונות עד להשגת ההכרה המבוקשת.

 

 


נכתב ע"י: עו"ד גלית שמש-פאוקר

למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא

לפרטים נוספים יש למלא:



פתור את התרגיל - שלוש ועוד חמש שווה ל:
(הזן ספרות בלבד)



אתר נגיש